Olet täällä

Taloustutkimuksen selvitys ei vakuuta rakennustarvikekauppaa

Starkki Oy:n myyntijohtaja Anne Koskinen on tyytymätön Taloustutkimuksen antamaan vastineeseen terassirakentamisen rakennustarvikkeiden hintavertailusta. - Olemme tyytymättömiä Taloustutkimuksen vastaukseen, jossa he kumosivat tutkimukselle asetetut tavoitteet, sanoo Koskinen.

Selvityspyynnön jättänyt Koskinen katsoo Taloustutkimuksen toiminnan antavan epäluotettavan kuvan sen tutkimusmetodien luotettavuudesta. - Yhtiössä arvioidaan yhteistyön jatkamisen edellytyksiä Taloustutkimuksen kanssa, vahvistaa Koskinen.

Selvityspyyntö hintavertailun oikeellisuudesta perustui ruotsalaisen rakennustarvikeliike Byggmaxin tilaamaan tutkimukseen, jonka se julkaisi myöhemmin maksettuna ilmoituksena. Rauta-, rakennus- ja sisustustarvikekaupan Rasi ry.n toimitusjohtaja Harry Fagerlund on aiemmin toivonut kuluttajaviranomaisten tutkivan, täyttääkö hintavertailuun perustuva mainonta harhaanjohtavan mainonnan tunnusmerkit.

Taloustutkimus on vastannut sille jätettyyn selvityspyyntöön, mikä koski terassitarvikkeiden hinnoista tehtyä tutkimusta. Starkki Oy on teettänyt useita vuosia omaan sisäiseen käyttöön alan hintavertailua. - Meidän teettämissämme hintavertailuissa ei ole ilmennyt näin suuria hintaeroja, toteaa Koskinen.

Hintavertailussa eri hintaisia ja laatuisia tuotteita

Taloustutkimuksen mukaan tutkimuksessa lähtökohtana on ollut ”tavallisen” kuluttajan ostokäyttäytyminen terassirakentamisen pohjalta. Hintoja on kerätty periaatteella ”miten voisin rakentaa 20 neliömetrin terassin mahdollisimman edullisesti".

- Tutkimusmetodi ei ole oikea, kun toimeksiantajan hinnat on kerätty verkosta ja muiden tutkittavien kauppojen hinnat on kerätty myymälästä, sanoo Koskinen. Kuluttajan kannalta hinnan ohella yhtä olennainen kysymys on tuotteen laatu. Ei tyypillinen rautakaupan asiakas osta terassiinsa vajaasärmäistä lautaa, vaikka saisi sitä miten halvalla.

Koskisen mukaan tyypillinen rautakaupan asiakas on nykyisin asiantunteva kuluttaja tai rakentamisen ammattilainen, joka osaa vertailla myös hintaa laatuun. - Tämä perustuu meidän mm. Taloustutkimuksella teettämiimme asiakastutkimuksiin.

Koskinen arvostelee myös Taloustutkimuksen tutkimusmetodeja, joiden piti perustua halvimman hinnan hakemiseen. - Nyt kävi niin, että myyjän suosituksesta monesta kaupasta tuli vertailukohteeksi laadukkaampi ja hinnakkaampi tuote, vaikka tarjolla olisi ollut halvempia mutta kohteeseen huonommin sopivia tuotteita. Näin tutkijat poikkesivat annetuista tutkimuskriteereistä.

Koskinen luettelee myös muita tutkimuksessa ilmenneitä epäjohdonmukaisuuksia kuten kestopuulle asetettu minimilaatuvaatimus, joka kertoi kyllästyksestä eikä puun laadusta. Vertailukohteena olleesta pilarikengästä ei löytynyt CE- laatumerkintää ja kaiken lisäksi se oli vääränkokoinen annettuun puutavaraan nähden.

- Taloustutkimus näyttää ottaneen tutkimuksen tuloksia ohjanneen perusmäärittelyn suoraan tutkimuksen tilaajalta. Asettamalla tutkimuksen toimeksiantajaa suosivat kriteerit rajataan lähtökohtaisesti muiden toimijoiden tuotteita pois, kuvailee Koskinen. Näin tutkimus ei anna kuluttajalle sitä lisäarvoa, mikä auttaisi kuluttajaa valitsemaan kohteeseensa parhaiten soveltuvat tuotteet sekä hinnan, laadun että käyttökelpoisuuden suhteen.

Kuluttajasuoja turvattava

Koskinen pitää koko toimialan kannalta huolestuttavana kehitystä, joka vaikuttaa sille, että haetaan alinta rajaa sille, miten huonoa ja halpaa tavaraa markkinoille voidaan tuoda. - Kuluttajan kannattaa kysyä kaupan asiantuntijoiden neuvoa, koska rakennustarvikkeiden täytyy myös kestää ja olla turvallisia.

- Kuluttajalle merkitsee rakennustarvikkeiden laatu paljon, toteaa Koskinen. Suuntaus on yhä laadukkaampaan suuntaan. Esimerkiksi juuri terassirakentamisessa ostetaan yhä laadukkaampia kansilautoja ja kalliimpia komposiittituotteita. Tyypillinen asiakas ei kysy, miten voi rakentaa mahdollisimman halvalla mahdollisimman heikkolaatuisista tarvikkeista, vaan miten voin rakentaa sopivalla hinta-/laatusuhteella kestävän ja viihtyisän terassin.

Media-alan ammattilainen kertoo Byggmaxin kahtena vuotena peräkkäin tarjonneen maakuntalehteen yksinoikeudella uutisjutuksi hintavertailua, joka nyt on julkaistu maksullisena ilmoituksena. - Minusta on kuluttajien huijaamista ja hyvän liiketoimintatavan vastaista tehdä tuollainen vertailu, jossa tuotteet eivät ole yhteismitallisia, samanlaisia ja samanmerkkisiä, kommentoi toimittaja. Sama kuin otettaisiin ruokakorivertailuun toisesta kaupasta sika-nautajauheliha ja toisesta naudan paistijauheliha, kun jo tavallisen naudan jauhelihan ja paistijauhelihan rinnastaminenkin vie harhaan.

 

Markku Laukkanen

Lisätietoja: Anne Koskinen, 044 773 0409, anne.koskinen@starkki.fi